Sektor infrastruktury kolejowej wiąże się z szeregiem wymagań z zakresu komunikacji, bezpieczeństwa oraz systemów alarmowych, gdzie dostarczone rozwiązania muszą wykazywać się niezawodnością przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Mnogość zdarzeń, ogromna ilość przekazywanych danych i informacji oraz dziesiątki osób i sprzętu, to tylko niektóre czynniki wpływające na specyfikę tego obszaru. 

Aby podnieść bezpieczeństwo oraz efektywność działania infrastruktury kolejowej, C&C Partners na bazie wieloletniego doświadczenia dostosowała swoje rozwiązania do specyfiki tego obszaru, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy oraz wymagania klientów - spółek PKP PLK S.A. oraz PKP S.A.Dostarczane przez C&C Partners systemy wspomagają zarządzanie oraz organizację pracy służb kolejowych, a także  podnoszą bezpieczeństwo pasażerów oraz mienia na obszarach i terenach kolejowych, co przy zastosowaniu najnowszych rozwiązań technicznych zapewnia  optymalizację kosztów eksploatacji. Oferowane systemy możemy wdrażać dla pojedynczych obiektów (dworców, peronów, przejazdów kolejowych) lub jako zintegrowany system dla całej linii kolejowej. Wdrażane przez nas systemy  odpowiadają za bezpieczeństwo i komunikację w infrastrukturze kolejowej, umożliwiając modularną rozbudowę oraz interfejsy dla innych, już działających urządzeń.

W C&C Partners oferujemy szeroką gamę technologicznych rozwiązań, które pozwalają sprostać takim wyzwaniom, jak:

  • monitoring przejazdów kolejowo – drogowych kategorii B (zgodnie z Ie – 111)
  • monitoring dworców
  • monitoring peronów  wzdłuż linii kolejowych (SMW zgodnie z IPI-4)
  • komunikacja w celach alarmowych lub informacyjnych (kolumny SOS systemu SPA zgodne z IPI – 4);
  • zdalne zamykanie i otwieranie dworców kolejowych
  • platforma integrująca PSIM do zarządzania bezpieczeństwem wielu obiektów: (dworców, obiektów na linii kolejowej)

Bezpieczeństwo w ramach infrastruktury kolejowej jest realizowane za pomocą:

  • zintegrowanego monitoringu wideo z inteligentną analizą obrazu
  • systemu komunikacji interkomowej
  • systemu kontroli dostępu
  • systemu sygnalizacji włamania i napadu
  • platformy integrującej PSIM+

Monitorowanie i zarządzanie tymi systemami, a także systemami wykrywania pożaru zainstalowanymi w budynkach jest niezwykle łatwe i realizowane za pomocą oprogramowania zarządzania bezpieczeństwem fizycznym PSIM+. Oszczędza to koszty i zmniejsza obciążenie pracą.

Potwierdzeniem jakości oraz odpowiedniego dostosowania oferowanych rozwiązań, są realizacje dostaw i uruchomienia systemów m. in. na:
  • Pomorskiej Kolei Metropolitarnej w Gdańsku
  • Linii Obwodowej w Warszawie
  • Liniach kolejowych E65, E59, Lk405, Lk219, Lk354, E20
  • Dworcach kolejowych w  Lublińcu, Bydgoszczy, Tczewie, Gdańsku Głównym i wielu innych.

Jednym z najważniejszych rozwiązań wspierających codzienne funkcjonowanie podmiotów z sektora infrastruktury kolejowej, są systemy monitoringu wizyjnego i jego funkcjonalności opracowane z uwzględnieniem specyficznych wymagań rynku. Klienci z rynku kolejowego definiują swoje potrzeby w zakresie systemów monitoringu, przekazując swoje wymagania w formie instrukcji.  W przypadku monitoringu wizyjnego są to np.  IPI-4, Ie-111 czy dobre praktyki. Dodatkowo systemy monitoringu  są rozszerzone o inteligentną analizę obrazu, która umożliwia identyfikację zdarzeń np. wejście na tory, sygnalizacja wjazdu pociągu, pozostawienie bagażu, szwendanie się, czy rozpoznawanie numerów tablic rejestracyjnych.

Kolejną zaletą systemu jest możliwość monitorowania osób znajdujących się na peronie za pomocą kamer bocznych pojazdu oraz trasy przejazdu pociągu z wykorzystaniem kamery szlakowej. Inteligentna analiza obrazu pozwala na zliczanie pasażerów, co przekłada się na optymalizację wykorzystania taboru. Natomiast wykorzystanie kamer i koderów z możliwością połączenia okablowania światłowodowego zwiększa odporność systemu na awarię.

Kolejnym ważnym elementem usprawniającym codzienne funkcjonowanie w sektorze infrastruktury kolejowej jest system komunikacji interkomowej. W ramach wytycznych IPI-4 doprecyzowane zostały wymagania i sposób działania systemów przywoławczo-alarmowych, nazwanych potocznie systemami SOS. Składają się one z kolumn SOS zlokalizowanych na peronach, z których podróżni mogą skorzystać w razie konieczności wezwania pomocy. Słupki wyposażone są w szereg elementów pozwalających na korzystanie z nich osobom niepełnoprawnym, w tym pętle indukcyjne do komunikacji z osobami niedosłyszącymi, czy też napisy w języku Braille'a.

W kasach biletowych, gdzie ściany ze szkła stanowią barierę dźwiękową, niezbędne są nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, które umożliwią rozmowę twarzą w twarz przy jednoczesnym zachowaniu ochrony osobistej i bezpieczeństwa. Interkomy kasowe zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić naturalne wrażenia podczas rozmowy.

Jakość dźwięku do 16 kHz zapewnia doskonałe zrozumienie mowy, nawet w najtrudniejszych warunkach (np. głośny hałas w tle). Automatyczne dostosowywanie się do warunków akustycznych otoczenia i regulowana czułość mikrofonu dodatkowo pomagają w ulepszaniu jakości przekazu.

Bezpieczeństwo w obiektach infrastruktury kolejowej to jeden z newralgicznych obszarów. Dlatego w ramach systemu kontroli dostępu zostały opracowane dedykowane rozwiązania uwzględniające potrzeby specyficzne dla tego sektora.  System pozwala na kontrolę dostępu do pomieszczeń służbowych przeznaczonych dla pracowników SOK, działów technicznych oraz obsługi nastawni. Możliwa jest dynamiczna zmiana uprawnień dostępu dla konkretnej strefy w danym okresie czasu.

Kolejną funkcjonalnością jest lokalizacja składów pociągów oraz monitorowanie zgodności z rozkładem jazdy w oparciu o identyfikatory RFID dalekiego zasięgu. Natomiast jedną z najważniejszych opcji rozwiązania jest zabezpieczenie strefy technicznej przed dostępem osób niepowołanych, dzięki autoryzacji na podstawie karty dostępowej w korelacji z analizą twarzy.

Kolejnym systemem, który odpowiada za bezpieczeństwo danego obiektu jest system sygnalizacji włamania i napadu. Umożliwia on wykrywanie intruzów za pomocą detektorów w pomieszczeniach lokalnych i wyniesionych, wraz z przesłaniem informacji o alarmie do działu ochrony. Natomiast pełna wizualizacja statusu detektorów i stref jest dostępna na stanowisku ochrony. Dodatkowo, w celu dyskretnej sygnalizacji napadu i kradzieży, przyciski napadowe są umieszczane w obrębie kas biletowych.

W ramach ochrony terenu zewnętrznego, rozwiązanie C&C Partners pozwala na pełen monitoring terenu rozjazdów, nastawni i innych obiektów wyniesionych. Wykorzystanie systemów ochrony obwodowej umożliwia monitoring wtargnięć na teren postoju wagonów oraz pociągów, a detekcja intruzów w wyznaczonym obszarze jest wspomagana inteligentną analizą obrazu.

Kompleksowa oferta uwzględnia także rozwiązanie z obszaru zarządzania parkingiem. Pozwala ono na kontrolę dostępu na teren parkingu w oparciu o czytniki dalekiego zasięgu lub analizę tablic rejestracyjnych oraz zarządzanie szlabanem z poziomu wizualizacji centralnej. Dodatkowo możliwe jest ograniczenie ilości miejsc na parkingu dla konkretnych grup użytkowników i nadawanie podróżnym uprawnień do parkingu z wyprzedzeniem czasowym na podstawie automatycznego rozpoznania tablic rejestracyjnych.

W ramach integracji z systemami dostawców trzecich, C&C Partners realizuje integrację z systemami sterowania windami, systemami sygnalizacji pożarowej, systemami zarządzania kluczami, systemami monitoringu warunków środowiskowych. Szerokie możliwości integracyjne pozwalają rejestrować czas pracy. System rejestracji czasu pracy zatrudnionych osób  w podziale na konkretne grupy umożliwia wsparcie dla specjalnych aktywności np. wyjście prywatne, do lekarza itp. Rozwiązanie C&C Partners posiada również zaawansowany system generowania raportów oraz opcję integracji z systemami kadro-płacowymi.

Nieodzownym elementem kompleksowego zarządzania procesami w infrastrukturze kolejowej jest także system monitoringu warunków środowiskowych. Umożliwia on odczyt i wizualizację parametrów środowiskowych w serwerowni oraz szafach technicznych na dystansie całej linii kolejowej. Rozwiązanie oferowane przez C&C Partners jest także wsparciem dla szerokiej gamy mierników m.in.: temperatury, wilgotności, czy zalania. System umożliwia generowanie alarmów w przypadku stanów określonych jako krytyczne np. zbyt wysoka temperatura.

Efektywne zarządzanie bezpieczeństwem to przede wszystkim zebranie informacji ze wszystkich zdarzeń w jednym miejscu np. LCS lub CUiD. Do tego służy rozwiązanie do monitoringu i zarządzania wszystkim systemami z jednego stanowiska operatorskiego w ramach jednego centrum nadzoru. System WinGuard jest oprogramowaniem klasy PSIM + służącym do zarządzania procesami bezpieczeństwa w obiektach użyteczności publicznej.

Oprogramowanie PSIM+ umożliwia efektywne monitorowanie i zarządzanie procesami bezpieczeństwa. Integruje różnorodne podsystemy, m.in. kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, monitoringu wizyjnego, interkomowy, parkingowy, rejestracji czasu pracy, czy sygnalizacji pożarowej. Dzięki rozbudowanym interfejsom, możliwa jest integracja dowolnego innego systemu wymaganego przez inwestora. 

Rozbudowane narzędzia raportujące zdarzenia w oprogramowaniu PSIM+ pozwalają na odpowiednie raportowanie zdarzeń oraz istotnych informacji o zasobach i funkcjonowaniu poszczególnych systemów. Odpowiednie zarządzanie zgromadzoną wiedzą przekłada się na możliwość optymalnego zarządzania wieloma obiektami oraz porządkowanie obowiązujących w określonym obiekcie procedur, co pozwala na optymalizację kosztów.

Doskonałym uzupełnieniem powyższego rozwiązania jest zdalne zarządzanie obiektami, w szczególności realizacja funkcji zdalnego zamykania i otwierania dworców kolejowych.  Umożliwia ona zarządzanie poszczególnymi obiektami na linii kolejowej przez Straż Ochrony Kolei lub Sztab Kryzysowy z dedykowanych kilkunastu stanowisk roboczych rozlokowanych na dystansie danej linii kolejowej lub w wyniesionych centrach monitorowania. Opracowana przez C&C Partners funkcjonalność mobilnych centrów nadzoru zapewnia sprawne zarządzanie w sytuacjach zagrożenia. Natomiast scentralizowany punkt zarządzania komunikacją i bezpieczeństwem pasażerów oraz infrastruktury kolejowej podwyższa efektywność podejmowanych działań.